اسهال و روش های درمان آن

بیماری اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که به واسطه عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و پارازیتی، در سطح جهان رخ می‌دهد. این بیماری معمولا با علائمی همچون اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکم و تب همراه است و در صورت عدم درمان به مشکلات جدی‌تری مانند نفوذ مایعات و الکترولیت‌ها، کاهش وزن و حتی فوت بیمار منجر می‌شود.

طبقه بندی

این بیماری معمولا به دو دسته اساسی تقسیم می‌شود: اسهال حاد و اسهال مزمن. اسهال حاد معمولا در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می‌کند و معمولا ناشی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است. در مقابل، اسهال مزمن به مدت بیش از چهار هفته ادامه دارد و می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی همچون سندرم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون و آلرژی‌های غذایی باشد.

عوامل بسیاری در بروز این بیماری دخیل هستند. مهمترین عامل عفونت با باکتری‌هایی همچون سالمونلا، شیگلا، اشریشیاکلی و کمپیلوباکتر است. همچنین ویروس‌هایی مانند روتاویروس و پارازیت‌هایی همچون آمیبا و گاردیا نیز می‌توانند برای بروز این بیماری مسئول باشند. علاوه بر این، فاکتورهایی همچون مصرف آب و غذای ناسالم، بی‌توجهی به بهداشت شخصی، فقر غذایی و شرایط بهداشتی نامناسب نیز می‌توانند به بروز این بیماری کمک کنند.

درمان اسهال

درمان بیماری اسهال به علت گستردگی عفونت‌ها و تنوع عامل‌های آن بسیار پیچیده است. در اکثر موارد، درمان بیماری اسهال شامل نگهداری از تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن، جلوگیری از افتادن بیمار در شوک و از دست دادن انرژی و کنترل علائم بیماری است. در مواردی که عفونت با باکتری‌ها یا پارازیت‌ها مسئله است، ممکن است لازم باشد مواد ضدباکتریایی یا ضدپارازیتیک تجویز شود.

برای پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت شخصی بسیار مهم است. برای مثال :

  • شستشو دستان قبل از میل غذا
  • اطمینان از بهداشت غذاها قبل از میل کردن
  • میل غذاهای جاافتاده
  • نگهداری از بهداشت فضاهایی که در آن‌ها غذا تهیه می‌شود

نتیجه گیری

در نهایت، بیماری اسهال یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند برای هر فردی اتفاق بیافتد. در صورتی که علائم آن بیش از چند روز ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین، برای جلوگیری از این بیماری، رعایت بهداشت شخصی و محیطی بسیار مهم است. در نتیجه, استفاده از ابزارهای بهداشتی مانند ماسک، شستن دست‌ها و پاکسازی سطوح مختلف، می‌تواند به شدت در کاهش انتشار این بیماری کمک کند.

درباره نویسنده

دانیال خالدی

طراح سایت هستم