تب کریمه کنگو یا ایبولا

تب کریمه کنگو یا ایبولا یک بیماری ویروسی است که در ابتدا با علائمی مانند تب بالا، درد عضلانی و سردرد شروع می شود. سپس به تدریج به یک بیماری خطرناک تبدیل می شود که می تواند به خونریزی داخلی و نارسایی اعضای حیاتی منجر شود. این بیماری در مناطق آفریقایی از جمله کنگو شرقی و سودان جنوبی شیوع دارد. کنه‌‌ها مخزن بیماری تب کریمه کنگو هستند. گزش کنه ‌های آلوده موجب انتقال این بیماری به دام‌ها و انسان‌ها می‌شود.

ایبولا از طریق تماس مستقیم با خون و مایعات بدنی افراد مبتلا به ایبولا به دیگران منتقل می شود.مهم‌ترین راههای انتقال این بیماری، تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است. سم‌پاشی جایگاه و بدنِ دام در دوره های 14 روزه، کنترل قاچاق دام، بهسازی محیط نگهداری دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز، خودداری از انجام ذبح خارج از کشتارگاه، نگهداری احشای خوراکی دام به مدت 72 ساعت و نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک هستند.

علائم ایبولا

علائم ایبولا در ابتدا مانند تب بالا، سردرد، درد عضلانی و خستگی شروع می شود. سپس علائم دیگری مانند گلودرد، استفراغ، اسهال، درد شکمی و خونریزی از بینی و لثه نیز شروع می شود. در صورت عدم درمان، عوارض جدی مانند نارسایی کلیه، نارسایی کبدی، خونریزی داخلی و نارسایی قلبی-عروقی رخ می دهد که ممکن است به مرگ منجر شود.

درمان ایبولا

هیچ درمان خاصی برای ایبولا وجود ندارد، اما درمان علائم و مراقبت های پشتیبانی می تواند به افزایش شانس بقای بیمار کمک کند. از جمله درمان هایی که ممکن است استفاده شود، می توان به مایعات و الکترولیت ها، داروهای ضد اسهال، داروهای کاهش تب و واکسن هایی که در حال توسعه هستند اشاره کرد.

به دلیل شیوع این بیماری در مناطقی که دسترسی به مراکز درمانی کافی ندارند، پیشگیری و کنترل انتشار ایبولا بسیار مهم است. از جمله راه های پیشگیری، می توان به شستشوی دست ها، استفاده از لوازم شخصی مشترک، جلوگیری از تماس با خون و مایعات بدنی افراد مبتلا به ایبولا و استفاده از واکسن هایی که در حال توسعه هستند، اشاره کرد.

نتیجه گیری

در کل، تب کریمه کنگو یا ایبولا یک بیماری خطرناک است که می تواند به مرگ منجر شود. پیشگیری و کنترل انتشار ایبولا بسیار مهم است و باید به شیوع این بیماری در مناطق آفریقایی توجه ویژه ای نمایند. با همکاری بین المللی و تلاش برای توسعه واکسن های جدید، امیدواریم که در آینده بتوانیم این بیماری را کاملاً کنترل کنیم و به بهبود سلامتی افراد بیمار کمک کنیم.

درباره نویسنده

دانیال خالدی

طراح سایت هستم